همسرداري | آيين همسرداري همسرداري | آيين همسرداري .

همسرداري | آيين همسرداري

انگيزه چيست


انگيزه چيست

اگر بگوييم چون در زندگي مشكل هست ديگر نمي توان به زندگي اميدوار بود، حرف درستي نيست. زيرا اگر بدين شكل به زندگي بنگريم پس قطعا نبايد در دنيا هيج فرد اميدوار و باانگيزه اي وجود داشته باشد. هيچ اختراعي نبايد در دنيا صورت مي گرفت؛ زيرا تا فرد به كوچكترين مشكلي در كار بر مي خورد انگيزه و اميد خود را از دست مي داد. يا هيچ فوتباليست معروفي نبايد وجود مي داشت زيرا اگر توپش وارد دروازه نمي شد نااميد و بي انگيزه مي شد و فوتبال را كنار مي گذاشت.

فكر مي كنيد علي دايي چند گل ملي زده است؟ او با ۱۰۹ گل ملي بهترين گلزن ملي دنياست و اقاي گل جهان است. اما آيا تمام شوت هايش وارد دروازه و تبديل به گل شده است؟ علي دايي از وقتي فوتبال را شروع كرده هزاران گل نزده دارد. هزاران شوت دارد كه به تيرك دروازه خورده و هزاران شكست داشته اما ما فقط پيروزي ها و گل هايش را ديده ايم. اگر او از همان ابتدا با يك شكست كوچك فوتبال را كنار مي گذاشت آيا الان به اين موفقيت مي رسيد؟

انگيزه چيست ؟ افراد بسياري هستند كه در زندگي موفق نيستند، نه بخاطر اينكه استعداد، مهارت يا توانايي ندارند، بلكه بخاطر اينكه انگيزه كافي ندارند و خيلي زود خسته مي شوند و به بهانه هاي مختلف كاري كه انجام مي دهند را رها مي كنند.

يقينا داشتن اميد در شرايط سخت زندگي كار آسان و راحتي نيست. بي شك بزرگترين هنر هر انساني اميدوار بودن در شرايط سخت و دشوار زندگي است.

انگيزه اي براي زندگي ندارم

در اين مقاله مي خواهم شما را با ۳ تكنيك فوق العاده مهم ايجاد انگيزه براي زندگي آشنا كنم كه اگر آنها را به كار بگيريد چراغ انگيزه در شما هيچگاه خاموش نخواهد شد.

ايجاد انگيزه براي زندگي

۱- تكنيك اول ايجاد انگيزه براي زندگي : داشتن علاقه و اشتياق به كارهايي كه انجام مي دهيد.

يكي از نكات مهم كه بايد براي ايجاد و حفظ انگيزه به آن توجه بسياري داشت انجام كارهايي است كه به آن اشتياق و علاقه داريد. اگر در مورد كار و مسيري كه در زندگيتان طي مي كنيد شور و اشتياق فوق‌العاده‌اي داشته باشيد، هميشه براي انجام كارهايتان باانگيزه خواهيد بود و براي انجام مسئوليت‌ها و تكميل وظايفتان هر كاري كه از دستتان برمي‌آيد را انجام خواهيد داد.

شما نبايد صبح ها افسرده و بي ميل از خواب بلند شويد. نبايد فردي هميشه خسته و اخمو باشيد و از كارهايي كه در طول روز مي كنيد نفرت داشته باشيد. شما نبايد تمام انرژي خود را صرف تحمل كردن رئيس و ديگر اطرافيانتان بكنيد. شما نبايد هر روز جمله «اين زندگي كردن نيست» را با خود تكرار كنيد.

شما بايد خوشحال باشيد كه باز صبح شده است. اشتياق و علاقه تان هر چيزي كه باشد، سرگرم آن شدن به شما انرژي مي­دهد و با انگيزه بيشتري هدفتان را دنبال كنيد. كاري كه برايتان مثل تفريح و سرگرمي است دوست داريد ساعت ها برايش وقت بگذاريد.

يك بار توماس اديسون گفت: من در تمام عمرم يك روز كاري هم نداشتم، همه اش تفريح و لذت بود. خيلي از انسانهاي موفق هم شبيه او هستند. براي همين اگر دنبال روياهايتان برويد، بقيه چيزها همگي سرجاي خودشان قرار مي گيرند. شايد وقتش رسيده كه بالاخره انتخاب كنيد؟
چگونه انگيزه خود را از دست ندهيم

بياييد براي لحظه اي به زندگيتان نگاه كنيد. براي داشتن انگيزه در زندگي بايد هدفي را دنبال كنيد كه به آن علاقه مند باشيد شما بايد با علاقه كار كنيد. اگر كار روزمره تان شما را خسته كرده و هيچ علاقه اي به آن نداريد، وقتش است كه دنبال كاري برويد كه دوست داريد.

هيچكس نمي داند تا كي زنده است، پس چرا بايد در زندگي كارهايي را انجام دهيم كه از آن لذت نمي بريم؟

ايجاد انگيزه در زندگي

۲- تكنيك دوم ايجاد انگيزه براي زندگي : يك مجله موفقيت براي خود درست كنيد.

يكي ديگر از راه هاي ايجاد انگيزه براي زندگي در نظر گرفتن موفقيت هاي هر چند كوچك و لذت بردن از آنهاست. يك دفتر تهيه كنيد و تمام موفقيت هاي قبلي زندگيتان، موفقيت هايي كه بعداً به آن دست پيدا مي كنيد و شادي هاي زندگيتان را در آن ثبت كنيد. گاهي وقت بگذاريد و نوشته هايتان را بخوانيد، اين مي تواند منبع انگيزه خوبي براي شما باشد.

۳- تكنيك سوم ايجاد انگيزه براي زندگي : به دنبال الگوي موفق باشيد تا انگيزه تان چند برابر شود.

هر رويايي كه در سر داريد احتمال اينكه افراد موفق در آن زمينه وجود داشته باشند زياد است. پس به دنبال افرادي باشيد كاري را كه مي خواهيد انجام دهيد را قبلا انجام دادند. اگر در اطرافتان نيست بدنبال آن در كتابها، فيلم هاي آموزشي و يا وب سايت هاي شخصي بگرديد و از اشتباهات، شكست ها و پيروزي هاي آنها استفاده كنيد.

اينكه ديگران هم همين راه را رفته باشند و به موفقيت رسيده باشند به شما انگيزه زيادي مي دهد. مثلاً فردي تعريف مي كرد همسرم به بيماري سرطان مبتلا شد. با اينكه در ابتدا از لحاظ روحي ضربه شديد خورد اما بعد از مدتي گفت: «من فلاني را كه قبلاً سرطان داشت اما الان خوب شده تجسم مي كنم. او توانست از پس اين بيماري بر بيايد بنابراين من هم مي توانم.» او با اين روش انگيزه و اميد خود را براي مبارزه با بيماري اش چندين برابر كرد.

چرا انگيزه ندارم ؟ افرادي زيادي براي مشاوره به من مراجعه مي كنند و ميگويند: چرا انگيزه ندارم ؟
چگونه انگيزه خود را قوي كنيم

علي ۲۳ سال داشت و به تازگي از دانشگاه فارغ التحصيل شده بود. او مي گفت نمي دانم چرا ميل و انگيزه اي براي زندگي و يافتن شغل مناسب ندارم. سحر ۳۰ ساله هم مدتي بود كه مي خواست لاغر كند اما مي گفت ديگر حوصله و انگيزه رژيم گرفتن را ندارم و افراد بسياري كه هر كدام از بي انگيزگي در زندگي شكايت داشتند.

چرا انگيزه ندارم

وجود انگيزه و عدم انگيزه در زندگي از چه عواملي نشات مي گيرد:

۱- عامل اول بي انگيزگي در زندگي : انسان‌ها در برابر اين موضوع كه رويدادهاي زندگي تحت كنترل آنهاست يا نه، به دو دسته تقسيم مي‌شوند.

گروه اول كساني هستند كه مي‌گويند مسئوليت‌ زندگي برعهده خودمان است و سرنوشت را خودمان مي سازيم.

گروه دوم برعكس اين افراد، باور دارند اتفاقاتي كه در زندگي پيش مي‌آيد، به آنها مربوط نيست و اين جبر روزگار است كه بر انها چيزي را تحميل مي كند. فردي كه احساس مي‌كند رويدادها و اتفاقات را نمي‌تواند كنترل كند، باور دارد سعي و تلاشش هم بيهوده است.

مثلا دانش‌آموزي كه فكر مي‌كند هر چقدر درس بخواند باز هم معلم به او نمره كم مي‌دهد براي درس خواندن بي انگيزه مي شود. يا كارمندي كه باور دارد، مدير با او سر لج دارد و به كارهايش بها نمي دهد، دست از سعي و تلاش برمي‌دارد و ديگر شور و شوقي براي ادامه كار ندارد.
چگونه به خودمان انگيزه بدهيم

چرا بي انگيزه ام

۲- عامل دوم : گرفتن تصميم هاي زياد نيز از علل بي انگيزگي محسوب مي شود.

اهميتي ندارد كه چقدر منطقي و روشنفكر باشيد، شما نمي توانيد مدام و پشت سر هم تصميم بگيريد. در اين وضعيت هر چه انتخاب هاي پيش روي شما بيشتر باشد، انجام آنها توسط مغز مشكل تر مي شود و گاهي مغز به دنبال يك راه فرار (در رفتن از زير كار) خواهد گشت چيزي كه آن را بي ميلي براي انجام كار مي دانيد.

خستگي از تصميم گيري فقط با تصميم هاي بزرگ پيش نمي آيد. تعداد زيادي تصميم كوچك هم مي توانند به مرور چنين خستگي اي ايجاد كنند. پس اگر انتخاب هايتان را مديريت نكنيد، حال اين انتخاب ها كوچك باشند يا بزرگ، به مرور دچار اين خستگي و بي انگيزگي خواهيد شد.

۳- عامل سوم چرا من انگيزه ندارم : طرد شدن از سوي ديگران مي تواند انگيزه را نابود كند.

زماني كه شما طرد مي شويد يا حرف هاي شما پذيرفته نمي شود، تمايل به تلاشتان را از دست مي دهيد. زيرا فكر مي كنيد كه ديگر هيچ كسي به تلاش شما اهميت نمي دهد. واضح است كه عدم پذيرش شما توسط يك يا چند نفر، اتفاق مهمي نيست و به معني طرد شدن از كل انسان ها نيست، اما اثري كه روي شما مي گذارد ممكن است به همان اندازه بزرگ باشد.

زندگي بالا و پايين هاي بسيار دارد اگر ياد نگيريد كه چگونه انگيزه و اميد خود را حفظ كنيد هر زمان كه اتفاق ناخوشايندي برايتان بيفتد، شديداً احساس ناخوشنودي خواهيد كرد.

چطور انگيزه پيدا كنيم شايد شما هم جزء آن دسته از افرادي باشيد كه با خود مي گوييد: هدف دارم ولي انگيزه ندارم يعني اهدافي در زندگي داريد و روياهايي را در سر مي پرورانيد اما هنوز براي رسيدن به آنها قدمي برنداشته ايد و اين ذهنيت را داريد كه روياهايتان نمي تواند رنگ واقعيت بگيرد.

آيا هدف خود را دست نيافتي مي بينند. و نور اميد و انگيزه در دلتان كمرنگ شده است؟ اگر مي خواهيد جزء افرادي نباشيد كه با حسرت به گذشته خود نگاه مي كنند مقاله « هدف دارم ولي انگيزه ندارم » را با دقت بخوانيد.

همه ما در زندگي خود اهدافي داريم كه دلمان مي خواهد به آنها برسيم. براي رسيدن به هدف بايد تلاش كرد. اين تلاش نيازمند وجود انگيزه است. اما چگونه براي خود ايجاد انگيزه كنيد؟ مهم ترين عوامل ايجاد انگيزه در زندگي چيست؟

شايد پيش خود بگوييد: بسياري ازمواقع پيش آمده براي انجام كاري بي نهايت هيجان زده بوده ام اما پس از گذشت زمان كم كم از شدت شور و هيجانم كاسته شده است و انرژي و انگيزه خود را از دست مي دهم و آن را نيمه كاره رها مي كنم.

هدف دارم ولي انگيزه ندارم

بايد بگويم اين مشكل همه افراد است. اما براي اين منظور راهكار هايي وجود دارد كه مي توان انگيزه و اميد را تا پايان كار حفظ كرد. يكي از راهكارها براي شما كه مي گوييد هدف دارم ولي انگيزه ندارم اين است:

راهكار: اگر هدف بزرگي در زندگي داريد آن را به هدفهاي كوچكتر بشكنيد.

اگر به كارهاي بزرگ و به ظاهر غير ممكن فكر مي كنيد تمام انگيزه خود را از بين مي بريد.دلايل بي انگيزگي در زندگي  به جاي غرق شدن در اين افكار و اينكه اجازه دهيد خواسته هايتان همانطور دور بمانند، بلند شويد و وظايف خود را به كارهاي كوچك تر و دست يافتني تر تقسيم كنيد. يعني هدف بلند مدت خود را به چندين هدف كوتاه مدت تقسيم كنيد. اينطوري با يك به يك انجام دادن كارها احساس موفقيت مي كنيد.

اگر مي ترسيد يك كار بزرگ را شروع كنيد يا نمي خواهيد انگيزه و انرژي خود را در هنگام انجام آن از دست بدهيد، حتماً آن را به كارهاي كوچكتر تقسيم كنيد. كارهاي كوچكتر باعث مي شود كه از لحاظ رواني راحت تر بتوانيد به خواسته تان نزديك شويد و آن را شروع كنيد. زيرا با انجام هر يك از اين تكه ها و تمام كردن آنها، حس موفقيت به شما دست مي دهد و انگيزه شما براي انجام بقيه بالاتر مي رود.

هدف دارم ولي انگيزه ندارم چه كنم ؟ بر فرض اگر هدف شما اينست كه تا ۵ سال ديگر آرايشگر ماهري شويد براي رسيدن به اين هدف بايد چه كنيد؟ چه استراتژي ها و چه برنامه هاي كوچك و بزرگي بايد بريزيد؟

مثلاً پرس و جو كرديد و فهميديد بهتر است براي آرايشگري ابتدا به مدت يك سال در آموزشگاه، دهنده مدرك ديپلم آرايشگري فني حرفه اي ثبت نام كنيد و ابتدا آرايشگري را به صورت اصولي و كلي بياموزيد. پس هدف كوچكتر شما مي شود يادگيري آرايشگري به صورت كلي. سال بعد در حوزه هاي تخصصي و مورد علاقه خود دوره برويد. مثلاً ۶ ماه دوره كوتاهي مو برويد. بعد از آن ۶ ماه ديگر دوره رنگ و مش مو و البته حداقل به مدت يك سال در آرايشگري شاگردي كنيد تا مهارت ها و نكات ريز را بياموزيد.

شما بايد بدانيد قدم هاي بعدي براي رسيدن به هدف بزرگتان چيست و برايش برنامه ريزي مالي و زماني بكنيد. اگر كارها را مرحله به مرحله انجام دهيد، مي توانيد بزرگ ترين و پيچيده ترين كارها را به انجام برسانيد.

هدف دارم انگيره ندارم . البته نكته فراموش نكنيد هر هفته يا هر ماه پيشرفت خود را چك كنيد. هر هدف كوچك و كوتاه مدتي را كه با موفقيت پشت سر مي گذاريد خود را يك گام به هدف اصلي نزديكتر ببينيد. هر كسي دوست دارد بداند كه هر روز چقدر به هدف و خواسته هايش در زندگي نزديكتر مي شود. اگر ببينيد كه در مسير درست هستيد و هر بار پيشرفت قابل ملاحظه اي مي كنيد، انگيزه شما بيشتر مي شود؛ اما اگر ببينيد در رسيدن به هدف تعلل مي كنيد، اين تلنگري به شماست تا دوباره به مسير اصلي برگرديد.

در اين مقاله مي خواهم يكي از مهم ترين راههاي ايجاد انگيزه در خود را به شما آموزش دهم.

قبل از اينكه راههاي ايجاد انگيزه را به شما بگويم به اين سوال پاسخ دهيد: چگونه مي توانيد در حفظ انگيزه تان موفق باشيد اگر شما هنوز نمي دانيد كه به كجا قرار است برويد؟

براي روشن شدن نور انگيزه، افزايش اميد و ايجاد تغييرات مثبت در زندگيتان اين است كه ببينيد واقعا چه مي خواهيد؟

دوست داريد به چه آرزوهايي در زندگيتان دست يابيد؟ به كجا برسيد؟ چه چيزهايي باعث مي شود صبح ها زودتر از خواب بلند شويد و شب ها ديرتر به رختخواب برويد؟

هدف زندگي خود را دريابيد.

بعضي افراد در انتخاب اهدافشان اشتباه مي كنند و يك عمر حسرت مي خورند، چرا كاري كه دوست داشتند و در آن استعداد داشتند را دنبال نكردند؟ چرا به خاطر چشم و هم چشمي فلان كار را شروع كردند در صورتي كه اصلاً آن را دوست نداشتند و يك عمر بي رغبت و بي انگيزه زندگي كردند؟

راههاي ايجاد انگيزه

هدفي كه هوشمندانه انتخاب شده باشد و شما واقعا از ته دل بخواهيد به آن دست يابيد به شما كمك مي كند تا هر كاري را كه لازم است انجام دهيد تا جايي كه سماجت و قدرت اراده شما براي ديگران شگفت انگيز و مثال زدني خواهد بود و آنقدر توانمند خواهيد شد تا به هدفتان هر چند با مشكلات فراوان دست يابيد.

آنچه كه در اين ميان بسيار اهميت دارد اين است كه اهدافتان را خود بر اساس علايق و استعدادهايتان انتخاب كنيد، بدون اينكه به اعضاي خانواده و دوستانتان اجازه دهيد بر شما تاثير بگذارند. اهدافي كه اطرافيان به شما تحميل مي كنند هيچ تاثيري در ايجاد انگيزه شما ندارند.

راههاي ايجاد انگيزه در زندگي : مراجعه كننده اي داشتم كه تعريف مي كرد: «اصلاً اهل درس و دانشگاه نبودم از همان دوران نوجواني به كار آرايشگري علاقه فراوان داشتم. اما پدرم قبلاً رئيس بانك بود و دوست داشت من هم يك كار دولتي داشته باشم و شديداً مخالف اين بود كه كار آرايشگري را دنبال كنم.

علي رغم ميل باطني ام حسابداري خواندم و به سفارش يكي از دوستان پدرم در اداره اي مشغول به كار شدم. هر كس مرا مي بيند مي گويد: خوش به حالت كه فلان جا سر كار مي روي. اما من هيچ انگيزه اي براي رفتن به سر كار ندارم. خدا خدا مي كنم چند روز تعطيلي شود و سر كار نروم. از جلوي مغازه هاي آرايشگري كه رد مي شوم با حسرت نگاه مي كنم و آرزو مي كنم كاش من به جاي صاحب آن بودم.»

راه هاي افزايش انگيزه

اي عزيزي كه مي گويي بي انگيزه هستم مي خواهم توصيه اي در خصوص ايجاد انگيزه به شما بكنم:

اگر به كاري كه انجام مي دهيد علاقه اي نداشته باشيد و در راستاي استعدادهايتان نباشد حتي اگر اول كار را با شور و شوق شروع كنيد مطمئنا بعد از مدتي با كوچكترين مشكلي انگيز و رغبت خود را از دست مي دهيد. پس به دنبال هدفي برويد كه دلتان آنجاست. راهي را پيدا كنيد كه به زندگيتان معنا و مفهوم دهد. وقتي چيزي پيدا كرديد كه برايش زندگي كنيد، مطمئناً بهتر زندگي خواهيد كرد. معناي زندگي شما چيزي است كه خودتان تعيين مي كنيد.

اگر تا به حال مسير را اشتباه مي آمديد هم اكنون تصميم به تغيير آن بگيريد. اگر از شغل فعلي خود ناراضي هستيد آن را عوض كنيد. اگر ادامه تحصيل را دوست داريد هم اكنون اقدام كنيد. هر موفقيتي با يك تصميم و يك تغيير آغاز مي شود. اگر تا به حال با دقت به اين موضوع نگاه نكرده بود از امروز حتماً به آن توجه كنيد. اين خود شما هستيد كه سرنوشت زندگيتان را تعيين مي كنيد.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ آبان ۱۳۹۶ساعت: ۱۱:۲۳:۱۳ توسط:afsaneh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :